Turtips

Mogen er et flott utgangspunkt for korte og lange turer. Mange velger Mogen som base for turer i nærområdet.

Fra Mogen er det merka ruter til Sandhaug, Lågaros og Stordalsbu. Derfra kan du gå videre på DNTs rutenett på Hardangervidda.

Reinsjakten starter 20. august. Da stenges Stordalsbu og man oppfordres til å kun følge merkede løyper.  Du finner flere turforslag på UT.no

Varierte og vakre dagsturer

Natur- og turglade mennesker har mye å se frem til med Mogen som base. Fosser, elver, topper, bjørkeskog og dyreliv. Vi har viddas mest varierte dagsturterreng, og under følger  noen utvalgte perler.

Flott tur opp til Briskejuvet

Mogen til Briskejuvet

Turen opp til Briskejuvet er en perfekt ettermiddagstur. Fra Mogen  følges grusveien mot Møsvatn ca 300 meter. I stikrysset mot Stordalsbu går stien opp til venstre til toppen av lia mot Briskesletja. Turen er på cirka en time gjennom frodig bjørkeskog. På toppen er det en praktfull utsikt over Møsvatn. Hvilesteinen rett over trelinja er et perfekt sted å nyte nista. Turen er på cirka 1 time.

Mogen til Gjuvsjåen

Opp gjennom bjørkelia nordvest for hytta går den noe myrlendte stien mot Lågaros. Over bekken fra Hellegjuvet og opp langs Bergbekken går turen opp til fiskevannet Gjuvsjåen. Turen til Gjuvsjåen er en ypperlig dagstur fra Mogen Turisthytte med variert terreng. Hellegjuvet er et skue i seg selv og de ekstra eventyrlystne kan bade i kulpene i Bergbekken på vei oppover svaberget. Turen til Gjuvsjåen er på cirka to timer.

Fantastiske kulper på vei mot Gjuvsjåen

Kvennastien og Argehovdfossen

Dette er en rundtur som passer de aller fleste. Stien går på grus- og plankeveg til svaberg og badeplass ved Kvenna. Underveis er det flott utsikt mot fjellgården Argehovd ved foten av Hardangervidda. Lær om livet på Møsstrond gjennom tidene på infotavler underveis og lytt til ”snakkestolpen”, som forteller deg om livet på Møsstrond i dag.

Turen starter ved Mogen og følger grusveien mot Argehovd. Etter brua over Hellegjuvbekken, tar du til venstre på en grusvei som går langs bekken. Etter om lag 100 meter tar du til høyre på turveien mot Kvenna. Derfra følger  du svaberga langs elva, før du tek til høyre og går tørrskodd på plankeveien over myra, som ender opp tilbake på grusveien som går tilbake til Mogen.

For å komme til Argehovdfossen følger en grusveien opp mot Argehovd, og tar av på sti til venstre like før gården. Langs vannet på koselig sti til du kommer frem til svaberg ved fossen. En tur på ca en halvtime.

Mogen til Hyttenuten

Dette er en fantastisk topptur som starter ved brønnhuset bak Mogen, før stien dreier mot nord og deretter svakt mot nordøst mellom en tett bestand av fjellbjørk. Stien er smal og bratt. Like over skoggrensa ligger det en liten tjønnputt. Den er grei å ha som veiviser på tilbaketuren. Fortsett på utydelig sti mot nord øst inn i en vid dal. Der hvor dalbunnen flater ut tas av mot nord vest.
Herfra er det ca 250 m til toppen med sin fabelaktige utsikt over Hardangervidda, Hallingskarvet og Hardangerjøkulen. Lengde ca 3 km. Varighet 1 time, 15 minutter.

Mogen til Sandhyl langs Kvenna

Fra Mogen starter turen på grusvei til Argehovd. Herfra tas det av på god sti forbi Argehovdhylen - mot Argehovdfossen - og langs Kvenna som viser seg i all sin velde med praktfulle fossefall.
Underveis er det mange populære fiskeplasser. Turen går forbi Plassen, hvor det i sin tid
bodde fastboende i den nå ruinlignende steinhytta. Stien går i kanten av Halvorshovda, i et noe
myrete lende, fram til steinhytta ved Sandhyl.

Lengde ca 6,1 km. Varighet: 4 timer tur/retur.

OBS: Fotturister bes tas hensyn til reinsdyrsjakta som starter 20. august.

Kvenna renner som den alltid "har ronne"